bakgrunn

It's time for Africa

Fredag og lørdag 7-8 sept. 2012:

Dagen er kommet
Kalenderen viser 7 september og det er endelig klart for avreise til Afrika og Kilimanjaro... Spenningen er stor og det er ikke til å legge under en stol at vi gleder og gruer oss. 7 dager i telt, uten å dusje og variable doforhold kan gjøre de fleste litt nervøs.

Vi flyr via Oslo, Amsterdam og Narobi til Kilimanjaro og blir kjørt til vårt hotell i Moshi som ligger ved foten av Kilimanjaro som rager nesten 5000meter over oss. Kilimanjaro har to topper, Kibo og Mawenzi (5149moh), med Uhuru Peak (5895moh) på Kibo som er det høyeste punktet.
Vi skal gå Lemosho ruten som sammen med Machame ruten den vakreste av rutene på Kilimanjaro med fantastisk utsikt mot Kibo og Southern Icefields. Vanlig tid for Lemosho ruten er seks dager men vi har valgt å legge inn to ekstra dager for akklimatisering, noe som øker muligheten til å nå toppen.
Vi ankom hotellet lørdag formiddag etter nesten 24 t på reise. Med nesten 30 grader i skyggen og strålende sol var det fristende å hive på seg bikini og finne bassenget... Istede ble det en matbit, ompakking, litt avslapping og møte med guider.
Venting på Narobi flyplass
Landet på Kilimanjaro:-)

Skutt etter over et døgn på reise

Søndag 9. sept. 2012:
Dag 1 – Gjennom regnskogen
Vi ble hentet allerede 09.00 søndag morgen og satte kurs mot kilimanjaro i ei blikkboks med 4 hjul. Bilen er fylt med andre norske som som skal gå samme rute som meg og Martin Ove. Men vi skal kun holde følge 2 dager da de skal ha endag mindre enn oss.

De andre er et par fra stavanger i 50 årene, mor og datter fra stavanger, et søskenpar i 60 årene fra nord norge. Meget kjekke folk.

Vi kjører med 4WD til Lemosho Glades (2100moh) der vi starter fotturen.
Hele etappen går gjennom tykk regnskog til Mti Mkubwa (big tree). Når vi ankommer leiren har bærerne satt opp teltene og kokken er i ferd med å forberede middag.
Leiren er full i andre fotturister og etter middag setter guiden i gang med sang og dans. Når mørket faller på er det ikke stort annet å gjøre enn å krype ned i soveposen. Spent på morgendagenJ
Lengde 8 km, stigning +650m, høyde leir 2750moh.
Venter på å komme seg avgårde

Blikkboks med 4WD

prosjekt luftmadrass

Fin gjeng

privat dotelt til venstre, offentlig do til høyre:-)
Matteltet, første middagen blir servert

Mandag 10 sept. 12
Dag 2 – Opp på høyfjellsplatået
Vi blir vekket kl sju og etter frokost går vi gjennom skogen på en bratt sti i ca en time før vi kommer inn i et område med lyng og myr. Vi krysser en del bekker og følger en jevn stigning opp på Shira Ridge (3600moh) og går ned til leirplassen Shira 1 (3500moh) der vi spiser lunsj. Etter lunsj fortsetter de andre nordmennene til neste leir, men siden vi har en ekstra dag blir vi værende her… Tiden etter lunsj og frem til middag blir brukt til å drikke kaffe/te/kakao, lese bok og bare prate sammen. Vi får servert middag når solen går ned og da er det bare å finne soveposen etter den..
Lengde 7 km, stigning +1090, høyde leir 3500moh.
Regnskogen

Hele gjengen

Shira I

Charles lærte meg 2 Kilimanjaro sanger på swahilli

Tirsdag 11 sept. 12
Dag 3 – Shira 2
Fra Shira I fortsetter vi til Shira II (3850moh) der vi slår leir. Storslått utsikt mot Kibo, Shira Ridge og Mt Meru (4565moh).
Lengde 6 km, stigning +350, høyde leir 3850moh.

Onsdag 12 sept. 12
Dag 4 – Over vulkansk lava
Dette ble en relativ krevende dag da vi går til Barranco leiren på 3950moh. Ruten går på god sti gjennom lavafelt østover mot Kibo og Lava Tower (4600moh). I bakgrunnen rager Western Breach og Uhuru Peak.
Vi stopper for lunsj på Lava tower (4600moh) før vi går ned til Barranco Hut der vi slår leir. Her ville de fleste merket antydninger til høyden ved å føle kvalme og hodepine, vi kjenner heldigvis ingentingJ
Lengde 9 km, stigning -550/+660, høyde leir 3950moh

Tåke i leiren
Lenestolen/sofaen i 7 dager

Hjemmet vårt i 7 netter

Dagene gikk til lesestoff of popcorn/kjeks spising! Og mye kaffe og te:-)

Torsdag 13 sept. 12
Dag 5 – Under Isbreene
Første timen går opp den bratte Barranco wall (frokostveggen) med flott utsikt mot toppen og nedover Great Barranco ravinen. På toppen ser vi rett opp mot Heim Glacier (isbreene) og fortsetter i kupert terreng til Karanga Valley (4000moh). Dette er turens flotteste leirplass med utsikt mot breene Heim og Kersten and Decken.
Lengde 6km, stigning +50, høyde leir 4000moh.
Frokostveggen

klar for frokostveggen

Leiren sett fra frokostveggen

Frokostveggen, køøøøø!:-)

Storform!

her var det så dårlige doforhold at maten kom nesten i retur etter et dobesøk, hadde alle truffet hullet hadde det ikke vært noe problem.... blæ

Fredag 14 sept. 12
Dag 6 – stein og is
Stien stiger jevnt opp fra leiren til Barafu Hut (Barafu betyr is), en øde leirplass med lite vegetasjon i 4600m høyde. Når vi ankommer leiren har de andre seks nordmennene akkurat kommet ned fra sitt toppforsøk, og vi rekker nesten ikke å hive fra oss sekkene før vi springer opp til de for å forhøre de om nattens forsøk, som de bruke 7 timer på å nå toppenJ 2 av 6 kom seg ikke til topp, ei eldre dame i 60 årene prøvde ikke, da hun allerede her slet med astma. En annen jente i 20 årene ble så høydesyk på 5000moh at hun hverken viste hvor hun var eller hva hun het. Skummelt. Nå ble vi bare enda mer nervøs og spenteJ
Ettermiddagen bruker vi til å slappe av og få i oss mat og drikke før toppforsøket. Etter middag ble det noen timer i soveposen før vi står opp kl 03.00.
en liten pust i bakken

Køen med folk opp mot siste leir

toppen i bakgrunn

KL 03.00... litt sterkt lys fra blitzen

Lørdag 15 sept. 12
Dag 7 – Toppdag!
Etter litt mat og drikke startet vi å gå kl 04.00. Første delen av turen går jevnt oppover og vi kan se en rekke lys fra hodelykter oppover i fjellsida. Mot syd kan vi se lys fra Moshi. Vi startet å gå 4-5 timer etter de andre gruppene. Men vi går ikke lenge før vi begynner å gå forbi andre med samme mål som oss. Vi holder et jevnt tempo og tar korte pauser, det er kaldt, så her er det bare å komme seg til toppen. Vi bruker 4 timer opp til Kibo krateret ved Stella Point mellom Rebmann og Ratzel breene. Fra krater kanten opp til Uhuru Peak tar det ca 40 min. Fra toppen er det fantastisk utsikt mot Mt Meru (4565moh), Mawenzi (5149moh) og krateret. Etter en fotoseance på toppen returnerte vi til Barafu Hut for lunsj og litt hvile før vi fortsatte ned til Mweka Hut (3100moh) i lyngskogen ved kanten av regnskogen.
Lengde 18 km, +1295/-2795m, høyde leir 3100moh.
Soloppgang på vei opp, ca halv sju!

glad så tårene trilla når vi ankom Stella Point, hadde jeg blitt syk der, kunne jeg krabba til Uhuru Peak som ligger rett bak skiltet!

Isbreen fra Stella point og bort til Uhuru Peak

JAAAAAA!!!

rett etter Stella Point på returen

Søndag 16 sept. 12
Dag 8 – Vonde knær
Etter frokost går vi i 3-4 timer gjennom imponerende regnskog før vi kommer ned til Mweka Village der vi blir kjørt tilbake til hotellet.
Søndag ettermiddag får vi diplom som bevis på at vi nåde toppen.
Vi har vært i forbløffende form gjennom hele turen men denne dagen har vi kjent det godt i knær og hode. Det var utrolig godt å få seg en etterlengta dusj og ei sengJ
Dun og ullbukse:-)

Kuleste Guiden ever!

Lannnng vei ned igjen

Det siste synet

Nesten nede

Sermoni:-)

Mandag og tirsdag 17-18 sept. 12
Safari Baby!!
Etter to dager på safari der vi fikk se både sjiraff, løver, aper, fugler, hyener, sebraer, neshorn, flodhest, bøffel og antiloper satt vi oss på flyet til Zanzibar for 8 late dager på ei solseng på et 5 stjernes hotell på nordøst siden av øya.

Klar for safari

Løven vakter over byttet sitt

Safariparty

Her hjelper de hverandre med å fjerne lus:-)

Fanzy bagasjebånd på Zanzibar
Utsikten fra huset:-)

"Privat badebasseng"
Nyter tilværelsen

ME@CASA

På Kilimanjaro flyplass, klar for hjemreise!

Torsdag 20 sept. 12
Hjemreise
Borte bra men hjemme best!